اینستاگرام اسپانسر ؛ چگونه خود اینستاگرام برای ما تبلیغ کند؟
یکی از بهترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام معامله تبلیغاتی با کمپانی مادر این شبکه اجتماعی یعنی فیسبوک است. اینستاگرام نام این روش تبلیعاتی را اینستاگرام اسپانسر گذاشته است.
در حالی که همه اینستاگرام را فرصتی برای تبلیغ و دیده شدن میبینند. فضای تبلیغات در شبکههای اجتماعی پر از بی اعتمادی و بستری برای سودجویی گشته است.
در این بین صاحبان مشاغل به دنبال راهکاری هستند که در آن بتوانند تبلیغات در اینستاگرام را با شفافیت و بازده بالا انجام دهند.
یکی از روشهای کمتر شناخته شده در ایران، اینستاگرام اسپانسر است که در حقیقت نمایش پست و محتوای مطلوب ما توسط خود کمپانی اینستاگرام به کاربران هدف ما، خارج از محدوده فالورهای اکانت ماست.
سرفصل محتوا
اینستاگرام اسپانسر چیست؟
در حالی که شبکههای اجتماعی در دنیا نقش زیادی در جهتدهی به افکار عمومی پیدا کردهاند، کسب و کارهای ایرانی هم در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیتهای تبلیغات در شبکههای اجتماعی صدای خود را به گوش مخاطبان برسانند.
البته کسب وکارهای ایرانی خوب میدانند که از بین همه شبکههای اجتماعی فعال دنیا، تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام نفوذ بیشتری در بین ایرانیها دارد.
سهم بزرگی از فعالیت در شبکههای اجتماعی برای ایرانیانیان، به دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام معطوف شده است. این تمرکز باعث شده علاوه بر فرصتهای بالقوه زیاد برای تبلیعات در اینستاگرام و تلگرام، بازار سودجویی و رؤیا بافی هم داغ باشد.
کسب وکارهای ایرانی در حالی روشهای مختلف تبلیغات در شبکههای اجتماعی را امتحان میکنند که حساب درستی از نتیجه آنها در دست ندارند! از طرفی هزینه برخی روشهای تبلیغاتی بهقدری بالا رفته که عملاً امکان راه اندازی کمپین های تبلیغاتی برای بسیاری از کسب وکارها از بین رفته است.
در چنین آشفته بازاری، نه میتوان بستر شبکههای اجتماعی برای تبلیغات را نادیده گرفت، نه میتوان به حرف مدعیان نوظهور گوش داد!
کمپانی اینستاگرام به عنوان یکی از زیر مجموعههای موفق فیسبوک، میتواند برای دیده شدن پستهای یک پیج به کمک صاحبان مشاغل بیاید.
اینستاگرام این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده که با پرداخت هزینه تبلیغات، کمپین تبلیغات در اینستاگرام راه اندازی کنند و آمارهای دقیقی از نتایج کمپین خود را قسمت گزارشها آن پست ببینند!
اینستاگرام اصطلاح اسپانسر را برای این روش تبلیغاتی انتخاب کرده است. شما با راه اندازی کمپین تبلیغاتی اسپانسر در اینستاگرام، در حقیقت با خود کمپانی مادر این شبکه اجتماعی وارد معامله تبلیغاتی میشوید.
زمانی که شما پست های خود را در حالت تبلیغات اسپانسری اینستاگرام به اشتراک می گذارید، در واقع این فرصت را پیدا می کنید، که مطالب خود را برای کسانی به نمایش بگذارید که قبل از آن امکان نداشت محتوای شما را مشاهده کنند.
زمانی که شما به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید، این فرصت را دارید که افراد بیشتری را از کسب و کار خود مطلع ساخته و اگر محتوای تولید شده توسط شما، مورد علاقه آن ها قرار گیرد، شانس افزایش ارتباط آن ها با برند شما از طریق دنبال کردنتان در اینستاگرام افزایش یافته و در نهایت با جلب اعتماد آن ها شانس افزایش فروش شما افزایش خواهد یافت.
البته توجه داشته باشید که با فعال کردن این سرویس، تضمینی برای افزایش فروش شما وجود ندارد. چرا که نقش اصلی را محتوای شما بازی می کند. اگر محتوای شما جذابیت کافی را نداشته باشد، با وجود این که در دید افراد قرار می گیرد، اما نظر آن ها را به خود جلب نمی کند.
در نتیجه شما فقط برای چیزی سرمایه گذاری کرده اید، که نه تنها نتیجه مثبتی برای شما ندارد، بلکه موجب عصبانیت کاربران نیز می شود.
بیشتر بخوانید: الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟
نحوه استفاده از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست؟
نکته کلیدی هنگام استفاده از تبلبغات اسپانسری اینستاگرام این است که شما باید به نوعی تبلیغ برند خود را انجام دهید که به طور مستقیم مشخص نباشد!
درک این ترفند می تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد چرا که شما از روش های زیرکانه برای پیشبرد اهدافتان استفاده می کنید.
به عبارت دیگر شما در انتخاب عکسی که می گذارید، متن جذابی که انتخاب می کند و … نهایت دقت را دارید، اما این ترکیب را به گونه ای استفاده نمی کنید که به کاربر القا کنید هدف شما تبلیغ و افزایش فروشتان است.
فیسبوک به عنوان کمپانی مادر اینستاگرام، سیستم تبلیغاتی را برای کسبوکارها فراهم کرده است که از طریق دسترسی به این داشبورد میتوانند کمیپنهای تبلیغاتی را اجرا و مدیریت کنند.
استفاده از اطلاعات طبقهبندی شده کاربران اینستاگرام و انتخاب تارگت صحیح برای اجرای کمیپنهای تبلیغاتی، امتیاز بینظیری را به کسبوکارها داده است.
در این شیوه، کاربران براساس ویژگیهایی مختلفی که در ادامه آمده است، قابل انتخاب هستند:
- موقعیت جغرافیایی
- سن و جنسیت
- زبان
- جمعیت شناسی( وضعیت تاهل، شغل، تحصیلات، مالی و….)
- علایق و رفتارها
- ارتباطات
از سویی دیگر انتخاب دقیق تارگت براساس هدفگذاری آن کمپین قابل انتخاب است.
اساساً پنج تارگت( تعداد کسانی که یک عکس یا یک فیلم تبلیغاتی را بین پستهای خود میبینند (Reach)، رافیک (هزینه برای هر کلیک به وب سایت یا به اپ استور، نصب اپلیکیشن، میزان لایک یا کامنت روی پستها و نمایش ویدیو بصورت کامل) در اسپانسر اینستاگرام قابل انتخاب است.
پس از ایجاد کمیپن تبلیغاتی، کاربران مورد هدف بدون آنکه صفحه شما را فالوو کرده باشند، پیام و تبلیغات شما را در صفحه home یا استوری خود میبینند.
بیشتر بخوانید: آموزش تغییر صفحه اینستاگرام به صفحه تجاری (شرکتی)
آیا تبلیغات اسپانسر اینستاگرام مناسب کسبوکار من است؟
این نوع تبلیغات برای برندها و کسبوکارهایی که به دنبال برندینگ، افزایش مشارکت و سود میباشند به مانند یک خیابان فریبنده، جلب توجه میکند.
چنانچه هدف شما از تبلیغ در اینستاگرام افزایش یک شبه فالوور است، این روش مناسب شما نیست اما اگر به دنبال ارتباطی سریع و دقیق با گروه مخاطبان هدف هستید، اسپانسر اینستاگرام قطعاً رضایت شما را جلب میکند.
اخیراً در یک بررسی توسط اینستاگرام متوجه شدهاند که ۶۰ درصد از کاربران اینستاگرام درباره محصولات و خدمات در اینستاگرام اگاهی مییابند و ۷۵ درصد از آنها کارهایی مانند بازدید از سایتها، جستوجو و یا پیشنهاد یک محصول به یک دوست را پس از دیدن پست اینستاگرام، انجام میدهند.
اما در این میان ارتباط با کاربرانی که دقیقاً آن محصول و خدمات را میخواهند و احتمالاً در آینده به آن نیاز پیدا میکنند، امریست که پیش از راهاندازی سیستم اسپانسر اینستاگرام غیرممکن بود.
بنابراین اسپانسر اینستاگرام برای کسبوکارهایی که پلن جذب مشتری در میان مدت و دراز مدت دارند در حکم یک “باید” تبلیغاتی است.
از طرفی دیگر انتشار سایر محتواهای تبلیغاتی با اهدافی نظیر افزایش نرخ مشارکت، گفتگو و مشاهده در فضای اینستاگرام از طریق تبلیغات اسپانسر اینستاگرام به دقت قابل انجام است.
بیشتر بخوانید: چگونه در اینستاگرام یک صفحه موفق داشته باشیم؟
برای استفاده از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چه مقدار باید هزینه کرد؟
بر خوب برای شمایی که قصد استفاده از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام را دارید این است که، با هر بودجه ای و در هر مقیاسی، می توانید بودجه لازم جهت سرمایه گذاری در این روش تبلیغات آنلاین را تامین کنید.
معمولا کسب و کارهایی که بودجه های کلان برای سرمایه گذاری در سایر روش های تبلیغاتی مانند تبلیغ در تلویزیون، تبلیغات بنری و … را ندارند، به راحتی می توانند از یکی از طرح های پیشنهادی اینستاگرام استفاده کنند.
اینکه کدام یک از طرح های مختلف تبلیغات اسپانسری اینستاگرام برای شما مناسب است، به عوامل مختلفی بستگی دارد.
به عنوان مثال اینکه رقبای شما تا چه حد در کارشان جدی هستند و از چه راهکارهایی برای تبلیغات خود استفاده می کنند، موضوعی که قصد تبلیغات در آن را دارید تا چه اندازه برای کابران اهمیت دارد و … .
به همین دلیل است که قبل از انتخاب طرح نهایی شما باید شناخت درستی از اهداف خود داشته باشید و همچنین تعیین نمایید که در چه مدت زمان به کدام یک می خواهید برسید.
سپس با اطلاعاتی و بررسی هایی که انجام داده اید بهترین گزینه تبلیغات اسپانسری اینستاگرام را انتخاب نمایید.
البته توجه داشته باشید که این آنالیزها نه تنها قبل از شروع تبلیغات باید انجام شود، بلکه در هر مرحله از پیاده سازی تبلیغات اسپانسری اینستاگرام باید انجام شده تا شما متوجه میزان موثر بودن شیوه تبلیغاتی خود شوید.
معمولا بهتر است که برای شروع کار از دو شیوه تبلیغاتی استفاده کنید و در هر کدام از استراتژی های مختلف استفاده کنید. به این روش، روش تست A/B گفته می شود که معمولا راه درست را برای شما تعیین می کند.
بیشتر بخوانید: تست A/B چیست؟ افزایش فروش با طراحی متفاوت سایت
چطور میتوانیم به خود اینستاگرام سفارش تبلیغ بدهیم؟
حتما تا کنون پایین پستهای اینستاگرام خود با یک دکمه آبی رنگ به نام «Promote» مواجه شدهاید؟ این دکمه در حقیقت سادهترین راه برای درخواست تبلیغات در اینستاگرام است. البته به شرطی که قوانین فیسبوک و اینستاگرام به شما اجازه معامله تبلیغاتی را داده باشد!
در این حالت به دلیل عدم امکان انتخاب گروه هدف ایرانی، واریز هزینه و استفاده از داشبورد فیسبوک بسیاری از کسبوکارها را در استفاده از اسپانسر اینستاگرام ناتوان ساخته است.
به عبارت دیگر تبلیغ اسپانسری اینستاگرام (Sponser Ads) برای برندهای بزرگ یک نقش بسیار مهم را بازی میکند. اما، این روش دو مساله جدی نیز به همراه دارد. اول اینکه شرکت اینستاگرام ایران را تحریم کرده است و دومین مساله اینکه هزینه تبلیغات شما بالاتر خواهد بود.
مشکل اصلی که باعث شده تا کسب وکارهای ایرانی از کارآمدترین روشهای دیجیتال مارکتینگ باز بمانند! احتمالا قبلا هم تجربه تلخ عدم سرویس دهی به کاربران ایرانی را داشتهاید.
کمپانی های آمریکایی مثل گوگل، فیسبوک، آمازون و اینستاگرام هر گونه معامله مالی با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را مسدود کردهاند.
چیزی که باعث شده کسب وکارهای ایرانی یا به روشهای جایگزین رو بیاورند و یا برای دور زدن قوانین دست و پا گیر، هزینههای زیادی را متقبل شوند.
البته با جستحو در نت به سایت هایی می رسید که به کاربران ایرانی نیز در این زمینه کمک می نمایند.
منبع: zoomit.ir – afrak.com – isna.ir
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.