داستان برند اپل و حقایقی در مورد آن

داستان برند اپل و حقایقی در مورد آن

سرفصل محتوا

آشنایی با اپل

بی‌‌شک اپل جزو شناخته شده‌ترین برندهایی است که مطالعه‌ی داستان آن نکات بسیار جالب توجهی را به همراه دارد. در این مطلب کا به داستان برند اپل نگاهی می اندازیم.با سئو پارسیان همراه باشید.

اپل که در ابتدا با نام Apple Computer شناخته می‌شد، یک شرکت چندملیتی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه‌های شخصی، تولید سرور و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت دارد.

علاوه بر این شرکت یادشده یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان محتوای چندرسانه‌ای است. اپل در سراسر دنیا نمایندگی‌هایی برای فروش محصولات خود تأسیس کرده که به این نمایندگی‌ها اپ‌استور می‌گویند.

محصولات اصلی این شرکت گوشی هوشمند آیفون، تبلت‌ آیپد، پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای قابل حمل و رایانه‌های سری مکینتاش است.

استیو جابز و استیو وزنیاک در تاریخ یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکتی به نام اپل تأسیس کردند. ثبت این شرکت نیز در روز سوم ژانویه ۱۹۷۷ (۱۳ دی ۱۳۵۵) در کوپرتینو کالیفرنیا انجام شد.

به مدت سه دهه، عمده‌ی فعالیت این شرکت تولید رایانه‌های شخصی بود. در این بین، محصولاتی از جمله رایانه‌ی اپل ۲، مکینتاش و پاور مک تولید شد.

در آن زمان فروش این دستگاه‌ها چندان مطلوب نبود و تا دهه‌ی ۹۰ میلادی، سهم بازار اپل در فروش رایانه‌های شخصی بسیار کم بود. با وجود اینکه استیوجابز یکی از مؤسسان اپل بود، اما در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ از این شرکت اخراج شد.

وی در مدتی که در اپل مشغول نبود، شرکت دیگری به نام نکست (NeXT) را بنا نهاد که این شرکت نهایتا توسط اپل خریداری شد. پس از این اتفاق، جابز بار دیگر به‌عنوان مدیرعامل اپل انتخاب شد.

با معرفی پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای اپل موسوم به آی‌پاد در سال ۲۰۰۱ و نیز ایجاد فروشگاه آیتیونز موزیک در سال ۲۰۰۳، اپل خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر تولید‌کننده‌ی لوازم الکترونیکی و نیز یکی از فروشنده‌های برتر محتوای مالتی‌مدیا به جهان شناساند.

همین عوامل باعث شد تا نام کامپیوتر از انتهای نام این شرکت برداشته شود و در سال ۲۰۰۷ نام شرکت به اپل تغییر یابد.

پایه‌گذاری اپل

همان‌طور که گفتیم، استیو جابز و استیو وزنیاک به‌عنوان مؤسسان اصلی شرکت اپل شناخته می‌شوند؛ اما نباید در این بین، یکی از دوستان دو استیو داستان به نام رونالد وین را فراموش کنیم.

اگر وین نبود، شاید امروز شاهد محصولاتی مثل آیفون، آیپد یا آی‌مک نبودیم. جابز دوست خود وین را متقاعد کرد که با دریافت ۱۰ درصد از سهام شرکت تازه تأسیس، به عنوان زیردست وی و استیو وزنیاک مشغول به کار شود.

اما ۱۲ روز پس از این اتفاق، وین سهام خود به ارزش فقط ۵۰۰ دلار را فروخت. این سهام در حال حاضر ۷۲ میلیارد دلار ارزش دارد. اینها واقعیاتی از داستان برند اپل است!

پایه‌گذاری اپل – ملاقات جابز و وزنیاک

استیو‌های داستان، یکدیگر را در یکی از کلاب‌های کامپیوتری ملاقات کردند. در این کلاب‌، علاقه‌مندان به رایانه‌ها در گاراژی که در منلوپارک کالیفرنیا بود، گرد هم می‌آمدند. این دو یک هدف مشترک داشتند: ساده کردن رایانه‌ها برای همه.

استیو جابز و استیو وازنیاک

(استیو جابز در سمت راست و استیو وزنیاک در سمت چپ)

در آن زمان وزنیاک اولین رایانه‌ی خود را ساخته بود. این رایانه یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و می‌شد آن را به تلویزیون متصل کرد. بعدها این کامپیوتر با نام اپل وان تولید شد و در واقع باید آن را نمونه‌ای اولیه از تمام رایانه‌های مدرن دانست.

اما هدف اصلی وزنیاک این نبود که دنیا را تغییر دهد، بلکه بیشتر علاقه داشت خود را به‌عنوان فردی به دیگران نشان دهد که قادر است با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.

پیش از تأسیس اپل، وزنیاک تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت. او خجالت می‌کشید و اینگونه گمان می‌کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های کامپیوتری دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود به‌طور کامل از معرفی دستگاهش در کلاب یادشده خودداری کند.

اما به لطف استیو جابز که پتانسیل خیلی خوبی در رایانه‌ی وزنیاک دیده بود، وزنیاک از تصمیم خود صرف‌نظر کرد.

اگر جابز با وزنیاک ملاقات نمی‌کرد، شاید کامپیوتر ساخته‌شده توسط وزنیاک هیچ‌گاه دیده نمی‌شد. حتی به‌منظور کمک مالی برای تولید بیشتر این کامپیوتر، استیو جابز فولکس واگن خود را هم فروخت.

وزنیاک نیز در آن زمان ماشین‌حساب اچ‌پی خود را به فروش رساند و سرانجام این دو به همراهی رونالد وین، در یکم آوریل سال ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵) شرکت اپل کامپیوتر را تأسیس کردند، و اکنون که ما داستان برند اپل را برای شما می گوییم این شرکت ۴۳ سال عمر دارد.

انتخاب نام اپل

بر اساس مصاحبه‌ای که در دسامبر ۱۹۸۴ در مجله‌ی بایتز از وزنیاک منتشر شده، وی ایده‌ی انتخاب نام اپل را به استیو جابز نسبت داده است.

وزنیاک در این مصاحبه اینگونه گفت: «جابز گهگاه باغبانی می‌کرد و محصولات ارگانیک خود را پرورش می‌داد. من فکر می‌کنم نام اپل به دلیل همین موضوع به ذهن او خطور کرد یا شاید این بازخورد طبیعت بود. شاید این کلمه ناگهان در یک‌لحظه به او الهام شده باشد. در هر صورت، پس از نام اپل هر دو تلاش کردیم نام‌های دیگری را جایگزین کنیم؛ ولی هیچ‌کدام در نهایت موفق نشدیم نامی بهتر از اپل بیابیم.»

بیشتر بخوانید: عادت های استیو جابز که کنفرانس‌های اپل را به نمایش‌هایی خارق العاده تبدیل می‌کرد

 

کامپیوتر اپل وان

 

 

اپل ۱

یک نمونه‌ی اصل از کامپیوتر اپل وان

وزنیاک تمام کامپیوترها را با دست می‌ساخت و این در حالی بود که قیمت تعیین‌شده برای هر رایانه‌ی اپل‌ وان کمی بیشتر از هزینه‌ی خرید قطعات آن بود.

اگر آن‌ها موفق به فروش ۵۰ عدد اپل وان می‌شدند، فقط هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده‌شان بازگشت داده می‌شد. اما استیو جابز آرزوهای بلندپروازانه‌تری داشت.

قیمت اپل وان، معادل ۶۶۶.۶۶ دلار تعیین شده بود. اپل تازه تأسیس موفق شد با فروشگاه بایت واقع در مانتین‌ویو برای تولید ۵۰ عدد اپل وان با قیمت هر واحد ۵۰۰ دلار قرارداد ببندد.

 

کامپیوتر اپل ۲

کامپیوتر اپل ۲

تصویری از کامپیوتر اپل ۲

 

در آوریل سال ۱۹۷۷، کامپیوتر اپل ۲ (Apple II) در نمایشگاه رایانه‌‌ی West Coast معرفی شد. این محصول در آن زمان رقابتی شانه‌ به شانه‌ با بزرگانی چون Commodore PET داشت.

این دستگاه همانند نسل پیشین خود یک ماشین پیشگام بود که از گرافیک رنگی بهره می‌برد و حافظه‌ی آن از نوع نواری بود که البته بعدا به فلاپی ۵.۲ اینچی ارتقاء یافت.

اپل ۲ می‌توانست تصاویر را در نمایشگری از نوع NTSC و با رزولوشن واقعی ۲۸۰ در ۱۹۲ پیکسل به نمایش درآورد که این مشخصه در آن زمان بسیار شگفت‌انگیز بود و این وضوح، رزولوشن بالایی محسوب می‌شد.

کامپیوتر اپل ۲ یک اختراع واقعی بود. نویسنده‌ی زندگی‌نامه‌ی استیو جابز، والتر آیزاکسون در این مورد گفته است که معرفی اپل ۲، نقطه‌ی آغاز صنعت رایانه‌های شخصی بود.

مشکل اما، قیمت ۱٫۳۰۰ دلاری تعیین‌شده برای این رایانه بود که با توجه به مشخصات فنی‌اش، چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. مسلما پرداخت چنین هزینه‌ای برای کاربران مستلزم یک دلیل خوب بود.

اما اپل ۲ دارای ویژگی بسیار خوبی بود که افراد با توجه به همین قابلیت دلیل خوبی برای خریدن این محصول داشتند.

با ادامه داستان برند اپل با سئو پارسیان همراه باشید.

 

کامپیوتر Zerox Alto اولین کامپیوتر مجهز به سیستم‌عامل گرافیکی

استیو جابز می‌خواست دستگاهی بسازد که حس بیشتری در آن وجود داشته باشد. وی شرکت زیراکس را متقاعد کرد تا به همراه تعدادی از کارمندان اپل، به مدت سه روز به Xerox PARC دسترسی داشته باشند.

شرکت زیراکس نیز در مقابل ۱۰۰ هزار از سهم اپل را با قیمت هر سهم ۱۰ دلار پیش از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام این کمپانی خریداری کرد که سوددهی بالا و کم ریسکی را برای زیراکس به ارمغان آورد.

نظر جابز با دیدن دستگاهی به نام Alto دگرگون شد. این دستگاه در مرکز تحقیقاتی زیراکس به میزان وسیعی مورد استفاده قرار گرفته بود و در آن زمان از یک نمایشگر افقی و رابط کاربری گرافیکی بهره می‌برد. این دو قابلیت باعث شده بودند تا Alto در زمان خود، جلوتر از سایرین باشد. شرکت زیراکس در مجموع ۲۰۰۰ دستگاه از این محصول را تولید کرد.

استیو جابز به این نتیجه رسید که رایانه‌های تولیدشده توسط اپل باید کارکردی شبیه به محصول زیراکس، داشته باشند.

 

ورود اپل به بازار بورس

پس از ورود فورد به تالار بورس اوراق بهادار در سال ۱۹۵۶، بزرگ‌ترین IPO (عرضه‌ی اولیه‌ی سهام) در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط اپل انجام شد.

در آن زمان اپل با ارزشی معادل ۱.۸ میلیارد دلار وارد بازار سهام شد و همین کافی بود تا از بین ۱۰۰۰ کارمند این شرکت بیش از ۴۰ نفر یک شبه به افرادی میلیونر تبدیل شوند.

 

کامپیوتر اپل لیزا

کامپیوتر اپل لیزا

 

اما در سال ۱۹۸۳ اپل همچنین رایانه‌ای به نام لیزا را با قیمت ۹۹۹۵ دلار معرفی کرد. این محصول در واقع اولین رایانه‌ی تجاری با ماوس و رابط‌کاربری گرافیکی بود؛ اما به دلیل قیمت بسیار بالا، سرعت کم و عدم سازگاری با محصولات دیگر، نتوانست به موفقیت برسد.

 

تولد مک و خروج استیو جابز از اپل

سرانجام در سال ۱۹۸۴ میلادی، رایانه‌ی شخصی مک که بسیاری از افراد مدت‌ها انتظار آن را داشتند معرفی شد. این کامپیوتر شخصی از ۱۲۸ کیلوبایت حافظه‌ بهره می‌برد و قیمت آن ۲٫۴۹۵ دلار تعیین شده بود. از دیگر مشخصات مک اولیه می‌توان به پردازنده‌ی ۸ مگاهرتزی آن اشاره کرد

اما در سال ۱۹۸۵ و پس از به‌وجود آمدن مشکلاتی بین جابز و اسکالی (مدیرعامل سایق پپسی که مدیر عاملی اپل را بر عهده گرفته بود)، استیو داستان از اپل استعفا دارد و خود شرکت جدیدی به نام نکست (NeXT) را تاسیس کرد.

اوضاع پس از استعفای جابز برای اپل چندان خوب پیش نرفت تا جایی که در سال ۱۹۸۸ اپل به دلیل کم شدن بیش از حد فروش مکینتاش، از مایکروسافت به دلیل نقض حقوق سمعی‌ و بصری رایانه‌ی لیزا و استفاده از دستاوردهای اپل در ویندوز ۲.۰.۳ شکایت کرد.

در همین سال بود که جابز در شرکت نکست رایانه‌ی شخصی جدیدی را معرفی کرد. اپل نیز در سال ۱۹۸۸ فقط یک محصول به نام مک IIx را معرفی کرد که در برابر محصول ساخته شده توسط شرکت NeXT حرفی برای گفتن نداشت.

نکست‌کامپیوتر یک محصول ۱۲ اینچی بود که سیستم‌عامل یونیکس را اجرا می‌کرد. علاوه بر این اوضاع دادگاه بین اپل و مایکروسافت چندان هم به نفع کوپرتینویی‌ها تمام نشد.

مک ال سی

 

اپل در پاسخ به انتقادهایی که در مورد قیمت بالای محصولات این شرکت بیان می‌شد، در سال ۱۹۹۰ سه مدل ارزان‌قیمت از رایانه‌ی شخصی مک را معرفی کرد:

مدل اول مک کلاسیک بود که قیمتی ۹۹۹ دلاری داشت. مدل دوم مک ال‌سی نام داشت و با قیمت ۲۴۰۰ دلار به فروش می‌رفت و نهایتا مدل سوم مک IIsi بود و ۳۸۰۰ دلار قیمت داشت.

با وجود محدودیت‌های فنی این سه محصول، اپل موفق شد تعداد زیادی از آن‌ها را به فروش برساند و بار دیگر اعتماد سرمایه‌گذارانش را به خود جلب کند.

اپل در سال ۱۹۹۰ همچنین در شرکت آرم سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت با پرداخت ۲.۵ میلیون دلار به شرکت آرم، ۴۳ درصد از سهام این سازنده‌ی سی‌پی‌یو را از آن خود کرد.

در پایان دهه‌ی نود میلادی، اپل سهم ۴۳ درصدی خود از آرم را با قیمتی معادل ۷۹۲ میلیون‌ دلار به فروش رساند و همین امر موجب شد تا ضررهای وارد آمده به آرم جبران شود و این شرکت بتواند از روزهای بد خود فاصله بگیرد.

 

پاوربوک‌ وارد بازار شد

اگرچه اپل بارها سعی کرد محصولی قابل حمل را تولید کند؛ اما هیچ‌گاه این تلاش به ثمر نرسید. ولی اپل از این کار دست نکشید و سرانجام در سال ۱۹۹۱ اولین رایانه‌ی شخصی قابل حمل خود را با نام پاور بوک معرفی کرد.

این محصول در واقع نسل اولیه‌ی محصولاتی است که امروز با نام مک‌بوک آن‌ها را می‌شناسیم. در آن سال اپل از سه مدل پاوربوک ۱۰۰، پاوربوک ۱۴۰ و پاوربوک ۱۷۰ رونمایی کرد.

این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی مثل مک ارائه می‌دادند؛ ولی وزن آن‌ها کم‌ بود و این محصول نهایتا به یک استاندارد برای رایانه‌های قابل حمل مبدل شد.

پاور بوک ۱۰۰

پاوربوک ۱۰۰

اپل در سال ۱۹۹۱ با شرکت آی‌بی‌ام نیز همکاری‌هایی انجام دارد و یک موتور مالتی‌مدیا، یک سیستم‌عامل و رایانه‌هایی مبتنی بر پردازنده‌های RISC موتورولا را تولید کرد.

پس از سال‌ها سلطه‌ی سیستم‌عامل مکینتاش، سرانجام در سال ۱۹۹۲ شرکت مایکروسافت با انتشار ویندوز ۳.۱ توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در آن زمان سهم ۱۵ درصدی اپل با سرعتی زیاد از دست این شرکت خارج می‌شد.

البته یک اتفاق مهم دیگر در سال ۹۲ میلادی برای اپل رخ داد و آن هم ورود طراح جوان ۲۵ ساله و خلاقی به نام جاناتان آیو به گروه طراحی صنعتی کوپرتینویی‌ها بود.

وی در طراحی محصولاتی چون مسیج‌پد ۱۱۰ فعالیت کرده و پس از ۶ سال حضور در اپل، به طراح اصلی آی‌مک تبدیل شد. همانطور که می‌دانیم آی‌مک یکی از نقاط عطف اپل در طراحی رایانه‌های شخصی بود.

پیش از رونمایی آی‌مک، استیوج جابز دوباره با تصاحب NeXT توسط اپل، به کمپانی که خود تاسیس کرده بود، بازگشت. خرید NeXT امکان استفاده از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ی این کمپانی در زمینه‌ی نرم‌افزار را در اختیار اپل قرار داد که حاصل آن تغییرات بنیادین و مثبت در سیستم‌عامل مک بود.

در ادامه ی بیان داستان برند اپل به آی مک می رسیم.

 

آی‌مک، باز تعریف کامپیوتر رومیزی

عصر رایانه‌های متصل به اینترنت برای بیشتر افراد با آی‌مک آبی‌رنگ اپل گره‌ خوره است. این رایانه‌ی شخصی قیمتی ۱۲۹۹ دلاری داشت و یکی از سریع‌ترین رایانه‌های سری مک معرفی شده توسط اپل بود.

imac

آی‌مک، اولین کامپیوتری که پس از بازگشت جابز به اپل عرضه شد

استراتژی مک اواس ایکس مشخص شد. در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، استیو جابز به توسعه‌دهندگان اعلام کرد که سیستم‌عامل مک اواس ۸.۵ یک سیستم‌عامل بسیار پیشرفته‌ی واقعی است که قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پس از موفقیت آی‌مک در سال ۹۸ میلادی، اپل یک به‌روزرسانی در رایانه‌های قابل حمل خود نیز اعمال کرد. اپل در سال ۹۹ از محصولی به نام آی‌بوک رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: پتنت جدید اپل؛ یک نمایشگر تاشو

 

دوگانه آیپاد و آیتونز و انقلاب در دنیای موسیقی

ipod 2001

آیپاد، محصول انقلابی اپل در صنعت مولتی‌مدیا

در سال ۲۰۰۱، ۴ سال پس از تغییرات زیر ساختی استیو جابز در اپل، این کمپانی محصولی انقلابی به نام آیپاد را معرفی کرد که با قیمت ۳۹۹ دلاری خود از پنج گیگابایت حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی بهره می‌برد و می‌توانست ۱۰۰۰ فایل صوتی ام‌پی‌۳ را در خود نگه‌دارد.

اما در آن زمان کم‌تر کسی فکر می‌کرد این محصول بتواند نه‌تنها اپل بلکه صنعت موسیقی را به طور کامل متحول کند.

همزمان با معرفی آیپاد، شرکت اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک اواس ایکس را منتشر کرد. در این نسخه امکاناتی که کاربران مک مدت‌ها انتظار آن را داشتند اضافه شده بود که از جمله می‌توان به چندوظیفگی، فعالیت چند پردازشی و … اشاره کرد. البته نسخه اصلی اواس ایکس هنوز برای عرضه‌ی عمومی آماده نشده بود.

اما در سال ۲۰۰۲ بود که مک اواس ایکس ۱۰.۲ با کد نام جگوار (Jaguar) توسط اپل آماده شد.

در سال ۲۰۰۳ یکی از مهم‌ترین محصولات اپل یعنی فروشگاه آیتیونز رونمایی شد. پس از موفقیتی که کوپرتینویی‌ها با عرضه‌ی آیپاد به‌دست آوردند، این شرکت تصمیم گفت تا فروشگاه موسیقی آیتینوز را تاسیس کند؛ فروشگاهی مجازی که در آن بیش از ۲۰۰ هزار آهنگ در دسترس کاربران قرار می‌گرفت. در آن زمان برای دسترسی به هر آهنگ کاربران باید ۹۹ سنت پرداخت می‌کردند.

 

آیفون و آغاز یکه‌تازی اپل

در سال ۲۰۰۷ باز هم یکی از تاریخی‌ترین لحظات در داستان برند اپل سپری شد. در این سال اولین نسل گوشی‌هوشمند آیفون توسط استیو جابز، مغز متفکر و خلاق اپل معرفی شد. این محصول یکی از انقلابی‌ترین محصولات فناوری در کل تاریخ محسوب می‌شود. با معرفی آیفون، روابط بین اپراتورهای موبایل و سازندگان گوشی، وارد مرحله‌ای جدید شد.

iphone 2007

اولین نسخه‌ی گوشی هوشمند آیفون

به جرات می‌توان گفت که تولد آیفون، نقطه‌ی عطفی در تاریخ دنیای تکنولوژی است. اپل با آیفون بسیاری از غول‌های حوزه‌ی گوشی‌های همراه نظیر نوکیا را به زیر کشید و به یکه‌تازی رقبایی نظیر مایکروسافت پایان داد.

آیفون در طول بیش از یک دهه‌ی اخیر اصلی‌ترین محصول اپل است، بطوریکه بخش اعظم درآمد این کمپانی از محل فروش آیفون به دست می‌آید.

سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ استیوجابز اولین تبلت آیپد را معرفی کرد که یک‌بار دیگر این حوزه را متحول کرد. اگر آیفون و آیپد بیشتر از مک‌های اپل اهمیت نداشته باشند، قطعا کم‌تر از آن بی‌اهمیت نیستند.

علاوه بر این اپل با معرفی سرویس فضای ابری آی‌کلود، این فناوری را با روش خود در اختیار کاربران عادی قرار داد.

همانطور که می‌دانیم امروزه‌ سرویس‌های ابری مشابه آی‌کلود توسط بسیاری از شرکت‌ها ارائه می‌شوند. اگرچه اپل اولین شرکت فعال در زمینه‌ی خدمات ابری نبوده، اما نقش بسیار مهمی در ارائه و معرفی این سرویس به کاربران عادی داشت.

 

مرگ استیو جابز

اما سرانجام سال ۲۰۱۱ فرا رسید. سالی که شاید برای بسیاری از طرفداران اپل یکی از غم‌انگیزترین زمان‌ها بود. استیوجابز در این سال و درست یک روز پس از معرفی آیفون ۴ اس در سن ۵۶ سالی از دنیا رفت.

در حقیقت، جابز یکبار در سال ۲۰۰۴ به سرطان پانکراس مبتلا شده بود. این سرطان به دلیل یک شکل نادر از تومور پانکراس قابل درمان بود و بنابراین در آن زمان بیماری در وی درمان شد.

سازمان بهداشت عمومی شهرستان “سن خوزه” گواهی فوت استیو جابز را منتشر کرد و نشان داد که ایست تنفسی ناشی از متازتاز سرطان پانکراس علت مرگ رئیس اپل بوده است.

اما حتی پس از مرگ استیو جابز اپل باز هم به موفقیت های خود ادامه می دهد و گوشی هوشمند و لپتاپ عرضه میکند.

بیشتر بخوانید: اپل واچ سری ۴ معرفی شد

 

حقایقی در مورد اپل

۱٫ اسم “آی پاد” از یکی از دیالوگ های فیلم معروف “ادیسه ی فضایی” گرفته شده است

در قسمتی از فیلم ادیسه ی فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک فرمانده دستور می دهد:”pod bay door” که معادل فارسی آن می شود:”غلاف این محفظه را باز کن”

جابز هم از “وینی چیکو” به عنوان یک کارشناس کپی رایت کمک می گیرد تا از این محصول در مقابل عموم رونمایی کند. چیکو در مصاحبه با سایت Wired گفته بود که تصورش از این دستگاه کاملا سفید، این بوده که قرار است چیزی باشد که غلاف محفظه ها را باز می کند!

۲٫ اولین لوگوی اپل، تصویری از ایزاک نیوتن بود که شبیه به لوگوی بارنز اند نوبل از کار درآمد

این لوگو توسط یکی از بنیان گذاران اصلی اپل به نام “رونالد وین” طراحی شده بود.

دور تصویر لوگو نوشته شده بود:”ذهن همیشه به تنهایی در دریاهای ناشناخته تفکر و خیال سفر می کند “. استیو هم با هوشمندی این پیشنهاد را رد کرد.

۳٫ داستان پیدایش لوگوی امروز اپل که همان “سیب گاز زده” است همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد

بعضی ها می گویند که اولین لوگوی اپل، سیب گاز زده ی رنگین کمانی رنگ بوده است. بعضی دیگر بر این باورند که این لوگو نوعی ادای احترام به نبوغ آلن تورینگ است.

وی در جنگ جهانی دوم به کار رمزگشایی کدهای دشمن مشغول بود و پس از جنگ با خوردن یک سیب سمی خودکشی کرد. عده ای دیگر هم این لوگو را ادای احترام به نیوتن می دانند که مباحثی چون جاذبه و پراکندگی نور را کشف کرد. در هر صورت، راز این سیب گاز زده همچنان نامعلوم باقی مانده است.

۵٫ تعداد طراحان یک جعبه ی آی پد بیش تر از فارغ التحصیلان دوره ی دبیرستان شما است!

یک اتاق بسته بندی مخفی در کوپرتینو وجود دارد که در آنجا طراحان برای انتخاب نوع بسته بندی یک محصول جدید ماه ها تلاش و بررسی می کنند تا در هنگام باز کردن جعبه، جدا کردن برچسب محافظ و نوار دور بسته بندی، همه چیز به درستی پیش رود.

آن ها چندین بار جعبه ها را باز کرده و ترفندهای مختلفی روی آن ها پیاده می کنند تا مصرف کننده، تجربه ی حسی خوبی را از ابتدا نسبت به محصول پیدا کند. دفعه ی بعد که جدیدترین محصول اپل را خریدید، هنگام باز کردن جعبه به این نکته هم فکر کنید.

۶٫ اپل محصولات را از طریق کشتی ارسال نمی کند! تمامی نقل و انتقالات اپل با پروازهای فرست کلاس است

اپلی ها هیچ وقت زیر بار این موضوع نمی روند که محموله ی اجناس خود را با کشتی های باری ارسال کنند و ترجیح می دهند که بیشتر کالاهایشان را از طریق هوایی انتقال دهند تا در زمان نیز صرفه جویی شود. در حال حاضر شرکت اپل بزرگ ترین مشتری شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک است.

۷٫ اوایل استیو جابز عادت داشت در نام گذاری محصولات شرکت، از اسم اعضای خانواده اش استفاده کند

برای مثل اپل لیزا  اسم دختر جابز را به همراه داشت. از آنجا که جابز آن قدر فرزند نداشت که بتواند این رویه را ادامه دهد، از صرافت این عادت افتاد!

۸٫ تیم طراحی اپل گردش مالی واقعا پایینی داشت

قبل از پیدایش “سر جانی آیو” ، ایشان فقط یک “جاناتان آیو”ی معمولی بود. خوشبختانه، آیو توانایی بالایی در مدیریت ارشد بخش طراحی صنعتی در اپل از خود نشان داد و توانست قبل از بازگشت دوباره ی جابز به شرکت، اوضاع را سر و سامان دهد.

۹٫ اپل از آنچه که فکرش را می کنید درآمد بیشتری دارد! در حدی که نقدینگی اپل از خزانه ی دولت ایالات متحده نیز بیشتر است

در سال ۲۰۱۱، اپل در هر ثانیه ۴۵۵۰ دلار به دست می آورد و هزینه های پرداختی اش خیلی کمتر از این مبلغ بود. میزان دارایی اپل در حال حاضر ۳ میلیارد دلار بیشتر از بودجه دولت آمریکا برآورد شده است!

از این رو اپل ایالت کالیفرنیا را متقاعد کرده است که کمپ جدیدش را بسازد و در شکل و شمایل شهر کوپرتینو هم تغییر و تحولاتی ایجاد کند. برآوردهای مالی نشان داده است که این ساخت و سازها برای اپل ۵ میلیارد دلاری آب می خورد!

 

منبع: zoomit.ir -namnak.com – asriran.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =