سئو ۲۰۲۰ و تغییرات آن
سئو ۲۰۲۰ یکی دیگر از مواردی است که باید در ابتدای سال جدید میلادی مورد مطالعه قرار گیرد. گوگل در سال های گذشته الکوریتم خود را بطور مرتب و قابل توجهی بروز کرده و هر هفته ما شاهد جنبش های بزرگی درSERP بودیم.
( SERP مخفف عبارات یا کلمات Search Engine Result Page است. که به معنای صفحه نتایج موتور های جستجو در هنگام جستجوی یک عبارت گفته میشود.در اصل به صفحه نتایج حاصل از جستجو SERP گفته میشود. )
نتایجی که در صفحه موتور جستجو نمایش داده میشود همیشه یکسان نیست و در حال تغییر است.دلیل این مورد میتواند به خاطر تغییرات در الگوریتم ، به وجود آمدن صفحات و سایت های جدید ، رقابت موجود بین سایت ها و افت برخی از آنها باشد.
یعنی نتایج به دست آمده از هر جستجو منحصربهفرد است ، حتی در زمانی که جستجو برای یک کلمه کلیدی مشابه توسط دو فرد صورت میگیرد. زیرا موتورهای جستجو معیارهای فراتر از کلمات کلیدی را برای نمایش نتایج مرتبط تر به کار میگیرد. مثلاً مکان فیزیکی، تاریخچه مرورگر، علایق و حتی معانی کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار میدهند
به صورت کلی در صفحه نتایج گوگل علاوه بر نمایش نتایج طبیعی لیست سایت ها ، قسمتی برای نمایش تبلیغات متنی در نظر گرفته شده است.موضوع تبلیغات بستگی به کلمه کلیدی جستوجو شده توسط کاربر دارد.
از آنجاییکه معیارهای رتبه بندی موتور جستجو شفاف نیستند و اغلب تغییر می کنند، ما برای آزمایش بیشتر تلاش می کنیم تا الگوریتم مهندسی گوگل را تا آنجا که ممکن است معکوس کنیم.
به یاد داشته باشید که قرار نیست تمام تکینیکهای قبلی را کنار بگذاریم یا وب سایتمان را زیر و رو کنیم. با این حال، لازم است عملکردمان در مورد مدیریت منابع هوشمندانه باشد. در ادامه مواردی را بررسی میکنیم که در در آغاز راه سئو ۲۰۲۰ تمرکز بیشتری میطلبند:
سرفصل محتوا
جستجوی صوتی (Voice Search)
میلیون ها نفر از مردم در حال استفاده از کمک های صوتی در زندگی روزمره خود هستند. از آنجا که کاربران به جای تایپ کردن پرس وجو جستجو خودشان را بیان می کنند، عبارات طولانی تر و پیچیده تر می شوند.
هر کس که امروز مطالب را ایجاد می کند باید مطمئن شود که عبارات مقیاس پذیر برای موتورهای جستجو وجود دارد. گوگل امروز به خوبی زبان و مترادف را درک می کند، بنابراین با ترکیب عبارات به جای کلمات کلیدی، شما به گوگل بیشتر برای کار با آن فکر می کنید.
Voice Search یا جستجوی صوتی، روز به روز در حال افزایش محبوبیت است و تاثیر آن در سئو ۲۰۲۰ مشاهده خواهد شد اما بطور کامل جایگزین جستجوی سنتی متنی نخواهد شد اما به هر حال سرچ صوتی بطور روز افزون در دستگاه های موبایل و حتی کامپیوتر در حال گسترش می باشد. در بخش زیر، آماری از جستجوی صوتی بیان شده است:
- در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود نیمی از جستجوها بصورت صوتی خواهند بود.
- تعداد جستجوهای صوتی انجام شده در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۵ برابر سال ۲۰۰۸ می باشد.
- جستجوی صوتی در برنامه حدود ۵۵ درصد نوجوانان و ۴۰ درصد بزرگسالان بصورت روزانه وجود دارد.
- ۱۹ درصد مردم در طی یکروز حداقل یکبار از تکنولوژی Siri استفاده می کنند. (Siri یک هوش مصنوعی و دستیار مجازی برای دستگاه های Apple Inc.’s iOS، watchOS، macOS، HomePod و tvOS است. Siri به عنوان یک دستیار از طریق آنالیز صدا و یک رابط کاربری زبان طبیعی برای پاسخ به سوالات، ایجاد توصیهها، و انجام کارها با تفویض اختیارات به مجموعهای از خدمات اینترنتی استفاده میکند.)
چگونه سیستم جستجوی صوتی تغذیه می شود؟
در مورد گوگل، در میان چیزهای دیگر، آن را با قطعه برجسته از نتایج جستجو تغذیه می شود. یک قطعه برجسته یک قطعه های لایت است که در بالای نتایج جستجوی کلاسیک نمایش داده می شود.
با استفاده از جداول و لیست ها و برجسته کردن کلمات در صفحه خود، به عنوان گوگل می تواند آنها را بسیار آسان بخواند و دوست دارد آن را در یک قطعه برجسته نمایش دهد. همچنین اطمینان حاصل کنید که محتوایی را که مردم جالب میبینند ارائه دهید.
سئو ویدئو
استفاده از ویدیو در سال ۲۰۱۹ خیلی بیشتر مورد توجه گوگل قرار گرفت. و مفهومی با عنوان ویدیو سئو ارائه شد. ویدیو را به دلایل زیر می توان جز بهترین روش های سئو دانست.
معمولا برای بسیاری از افراد مطالعه کسل کننده است و ترجیح می دهند به جای خواندن ، ببینند. پس با ویدیو می توان این دسته از کاربران را جذب کرد.
همچنین ویدیو موجب حضور بیشتر کاربر روی سایت برای تماشای آن می شود که همین نکته افزایش امتیاز رضایت کاربری سایت را نزد گوگل به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: راهنمای تکنیک های سئو ویدئو
فشرده سازی فایلهای چندرسانهای پیش از قرار دادن در سایت
این مورد، گامی کوچک اما مهم در فرآیند سئو است. هر چه وبلاگ یا وبسایت شما رشد میکند، تعداد تصاویر، ویدئوها و فایلهای چندرسانهای شما هم افزایش خواهد یافت. این فایلهای بصری باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شما میشوند، اما فراموش نکنید که در نهایت همه آنها فایلهای رایانهای هستند و هر فایل رایانهای حجمی دارد.
به عنوان یک قانون کلی، هر چه حجم فایل بیشتر باشد، نمایش آن برای کاربران اینترنتی در سایت شما سختتر است. این نکته زمانی اهمیت بیشتری مییابد که بدانید سرعت سایت هم فاکتوری مهم برای رتبه سایت است و موتورهای جستجو در هنگام تصمیم گیری درباره ایندکس محتوای شما آن را هم در نظر میگیرند.
بنابراین هر چه اندازه فایل کوچکتر باشد، سایت شما سریعتر بارگذاری خواهد شد و در نتیجه، رتبه سایت شما در گوگل بهتر خواهد بود.
ریچ اسنیپ (Rich Snippet) و ایندکس اول موبایل
ریچ اسنیپت اساسا راهی برای برجسته کردن محتوای وب سایت در نتایج موتورهای جستجو است. یعنی در این نتایج گوگل اطلاعات بیشتری در مورد نتیجه نشان میدهد، نه فقط شکل مرسوم شامل عنوان، URL و توضیحات متا. این اطلاعات میتواند شامل یک نظر سنجی میزان رضایت، اطلاعات خاص محصول و یا حتی جزئیات دستور پخت غذا باشد.
بیشتر بخوانید: ich snippet (ریچ اسنیپت) چیست؟
گوگل ابزار تست نتایج غنی خود (که ریچ اسنیپت هم نامیده میشوند) را با توانایی اجرای تست جداگانه برای موبایل و دسکتاپ بروزرسانی کرده است.
این شرکت میگوید این تغییر برای کمک به صاحبان سایت ها برای آماده شدن برای ایندکس اول موبایل در نظر گرفته شده است.یکی از الزامات گوگل برای یک سایت برای آماده شدن برای ایندکس اول موبایل استفاده مناسب از داده های ساختار یافته است.
به طور خاص، مجموعه های یکسان از داده های ساختار یافته باید در هر دو نسخه یک سایت وجود داشته باشند.
ریچ اسنیپت نه تنها برای دستیارهای صوتی مناسب هستند، بلکه برای افرادی که در تلفن های همراه هستند ارزشمند هستند. با تنها چند کلیک، اطلاعات مهمی مانند ساعتهای باز، می توانند بر روی دستگاه های کوچکتر نشان داده شوند.
قطعه غنی احتمالا یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، بلکه بخشی از بهینه سازی تلفن همراه است که برای جستجوگرها بسیار مهم است. پس از همه، بخش های ثروتمند نه تنها اطلاعاتی را ارائه می دهند، بلکه لیست شما را نیز بیشتر می کنند و بیشتر کلیک می کنند.
در تمام طول سال ۲۰۱۷ گوگل تاکید میکرد که به زودی از الگوریتم Mobile First Index خود رونمایی خواهد کرد. آمارها حاکی از آن است که به طور متوسط ۵۵ درصد بازدیدکنندگان سایت ها از طریق موبایل وارد آنها میشوند و این درصد در حال رشد است.
انتظار میرود درآمدهای تلفن همراه بیش از بازار کامپیوتر باشد. کلمات کلیدی “Mobile First” با توجه به سئو ۲۰۲۰، موضوع مهمی است.
بیشتر بخوانید: الگوریتم Mobile First Index و تاثیر آن بر سئو ۲۰۱۸
محتوای با کیفیت بالا High-Quality Content
ما بر اساس درک مخاطبان و تحقیق و بررسی و نیاز کاربر ابتدا کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب می کنیم و سپس در قالب یک محتوا مبنی بر اصول سئو اطلاعاتی را به کاربر از زبان مخاطبان ارائه می دهیم.
محتوا پادشاه است و محتوای ویدئویی برای سال ها در کنار وبلاگ ها، پادکست ها یا محتوای سایت محبوبیت روز افزون یافته است: محصولات آزمایش می شوند، کارکنان جدید از طریق فیلم های بازاریابی پرسنلی پیدا می شوند یا یک کارفرمای جدید از طریق ویدئوی بازاریابی خودشان جستجو می شود. ویدئو های آموزشی میسازند و راهکارهایی به ما یاد می دهند. اما بدون توجه به محتوا، تمام ویدیوها باید قابل جستجو باشند.
بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از کلمات کلیدی در استراتژی محتوا
استفاده از داده های ساختار یافته
داده های ساختار یافته برای سایت هایی که از آن در سال اخیر میلادی استفاده کردند نتایج پر باری را به همراه آورد و صد در صد در آینده هم تکنیک محبوبی خواهد بود. پس در سئو ۲۰۲۰ به آن توجه نمایید.
اگر در وبمستر تولز دیده باشید در ورژن قدیمی این بخش وجود دارد و هنوز تنظمیات آن به ورژن جدید سرچ کنسول منتقل نشده و نشان می دهد که هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده و اگر این اتفاق بیفتد بی شک تاثیرات خود را در سئو نشان خواهد داد.
بررسی و پیگیری کردن موفقیت محتوا
سئو میتواند منجر به صرف زمان و هزینه زیادی برای شما شود. اگر این تلاشها، زمان و هزینه صرف شده برای شما نتیجهای در بر نداشته باشد چه فایدهای دارد؟
شاخصهای بسیاری وجود دارند که میتوانید به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه بررسی کرده و راهبرد سئو خود را دنبال کرده و موفقیت خود را بررسی کنید.
از آنجا که شاخصهای مورد بررسی شما به ترافیک ارگانیک (ترافیکی که از موتورهای جستجو به سایت شما وارد میشوند) مربوط هستند، ابزاری که هم تعداد کل ترافیک ورودی به سایت شما ارائه میدهد و هم رتبه سایت شما در هریک از کلمات کلیدی دنباله بلند را نشان دهد را پیدا کنید. SEMrush ابزاری عالی برای این کار است.
با استفاده از ابزارهایی مثل اکسل، گوگل شیت یا سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل تحت وب برای رصد کردن ماهیانه ترافیک ورودی به سایت خود از جستجوی ارگانیک استفاده کنید.
کلمات کلیدی مترادف
دیگر مانند گذشته نیست که شما در یک صفحه از یک کلمه یا عبارت کلیدی به صورت زیاد استفاده کنید و گوگل شما را تحسین کند. بلکه وضعیت متفاوت شده و گوگل این کار را تقلب محسوب می کند.
اما در عوض به ما پیشنهاد می دهد که از مترادف های کلمه کلیدی اصلی به عنوان یکی از بهترین روش های سئو ۲۰۲۰ استفاده کنیم.
مترادف نه به مفهوم هم معنی ؛ بلکه کلماتی با یک مضمون و عباراتی که یک کاربرد یا هدف خاص را به مخاطب القا می کنند.
بیشتر بخوانید: ۱۱ ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی سایت برای افزایش بازدید
تجربه کاربری و عملکرد User Experience and Performance
تجربه کاربری در سئو ۲۰۲۰ اهمیت فرائانی دارد، همین هدف والای گوگل باعث میشود کاربر نه تنها در فرآیند جستجو به پاسخ سوال خود برسد، بلکه حس خوبی هم از این کار خود داشته باشد. این حس درونی مثبت همان چیزی است که ما با نام تجربه کاربری (User Experience) خوب از آن یاد میکنیم.
بیشتر بخوانید: UX و UI (تجربه کاربری و رابط کاربری) چیست؟ و تفاوت آنها
چگونه کاربران را به لذت بردن از حرکت در سایتتان تشویق میکنید، موتورهای جستجو بدون شک یک جنبه مرکزی از تجربه کاربر را در رتبه بندی خود قرار می دهند: عملکرد صفحه، سرعت تحویل محتوا. ما در حال صحبت کردن میلی ثانیه اینجا هستیم! از دیدگاه سئو ۲۰۲۰ نیز ضروری است که سایت هایی را که با تکنیکی بالغ و سریع عرضه می شوند، ایجاد کنند، حتی اگر کابل های فیبر نوری یا شبکه ۵G تلفن همراه استاندارد تر شوند.
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
در آینده، ما اجازه خواهیم داد که الگوریتم ها به ما کمک کنند که الگوریتم های خود را اجرا کنند. از سال ۲۰۱۵، گوگل بر روی یک الگوریتم خودآموزی به نام “Rankbrain” کار می کند که از جستجوی پرس و جو هایی که قبلا انجام نشده است – که به احتمال زیاد ۱۵ درصد از تمام پرس و جو را تشکیل می دهد.
بیشتر بخوانید: الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟
در سال های آتی ما نه تنها با آی پی های خدماتی در تماس های خدماتی و یا در پدیکور افراد مسن روبرو می شویم، بلکه تقریبا در همه جا: نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های کاربر برای به دست آوردن پیشنهادات هوشمندانه برای اقدام است و باقی خواهد ماند اینترنت.
این تصادفی نیست که سرگئی برین، بنیانگذار گوگل در اواسط چهل ساله، در انتهای سال ۲۰۱۸ در نامه مؤسسان ABC تأثیرگذار نوشته است:
“بهار جدید در هوش مصنوعی مهمترین پیشرفت در محاسبات در طول عمر من است.”
هوش مصنوعی در حال حاضر تاثیر قابل توجهی در چگونگی رتبهبندی سایتها توسط موتورهای جستجو بزرگ دارد. در حقیقت، گوگل اکنون از AI برای تقلید کردن رفتار انسان در سایتها استفاده میکند.
با استفاده از هوش مصنوعی برای تکرار تعاملات انسان در صفحات مختلف سایت، گوگل اطلاعات رزشمندی در مورد نحوه کاربر پسند بودن سایتها بهدست میآورد.
گوگل و دیگر موتورهای جستجو قوی که از هوش مصنوعی برای توابع عملکردی خود استفاده میکنند، با بهبود رتبه سایتهای کاربردی و مفید به آنها پاداش میدهند. بنابراین AI در سال ۲۰۲۰ با تمرکز بر رفتار کاربران بر سئو تاثیرگذار خواهد بود.
بنابراین، مهم است که در اسرع وقت خود را با موضوع AI آشنا کنید و از نظر SEO آن را تجربه کنید.
منبع: avandenergy.com – seobehine.ir – novinmarketing.com
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.