مقایسه سروش و ایتا؛ کدام پیام رسان بهتریست؟
سرفصل محتوا
مقایسه سروش و ایتا ؛ کدام پیام رسان ایرانی بهتر است؟
مقایسه سروش و ایتا ، دو پیام رسان ایرانی که در چند ماه اخیر به دلایل مختلف نامشان زیاد شنیده شده است، خالی از لطف نخواهد بود. در این نوشتار سعی کردیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
احتمالا و با نگاهی به گفتههای مردم، بهترین پیام رسان ایرانی یکی از این دو است.
پیداست که از لحاظ تعداد کاربران، اپلیکیشن سروش با بیش از ۵ میلیون کاربر (به گفته تیم سروش) موفقترین پیام رسان بومی است.
حتما بخوانید: بهترین پیام رسان های جایگزین تلگرام
ایتا هنوز نسخه iOS ندارد؛ یک هیچ به نفع سروش
اگر میخواهید در یک رقابت وارد شوید، پیداست نخستین امر تحلیل و بررسی رقبا است. در حیطه اپلیکیشنها، پوشش دادن سیستم عاملهای مورد استفاده کاربران بسیار کلیدی است.
موضوعی که در پیام رسانهای خارجی مطرح امری عادی است، اما در میان اپهای ایرانی غیر از پیام رسان سروش مابقی توجه چندانی به آن نداشتهاند.
کاربران در تمامی سیستمهای اندروید، آی او اس، ویندوز، لینوکس و مک او اس قادرند از پیام رسان سروش استفاده کنند.
حتما بخوانید: آموزش پیام رسان سروش
این درحالی است که در پیام رسان ایتا از این خبرها نیست و اگر تمایلی به استفاده از این برنامه دارید، تنها میتوانید از نسخه آی او اس، وب و اندروید استفاده کنید.
با این حساب در مقایسه پیام رسانهای سروش و ایتا، چراغ اول را سروش روشن میکند!
مقایسه کانال، گروه و چت
پیام رسان! وقتی اپلیکیشنی چنین نامی را یدک میکشد و پا به عرصه میگذارد، باید رابط کاربری و قابلیتهای جدیدی ارائه کند. در مقایسه سروش و ایتا از منظر تعداد اعضای گروه، ایتا دست بالا را دارد.
تعداد اعضای گروه در پیام رسان سروش تاکنون از مرز ۵۰۰ عدد فراتر نمیرود، حال آنکه در پیام رسان ایتا این عدد ۱۰ برابر است و کاربران میتوانند در تعامل با یکدیگر گروههایی با ۵۰۰۰ هزار عضو داشته باشند.
حتما بخوانید: آموزش پیام رسان ایتا
پیام صوتی یا وویس دیگر قابلیتی است که کاربران ایرانی به شدت با آن ارتباط برقرار کردهاند و باید در مقایسه دو پیام رسان سروش و ایتا نیز لحاظ شود.
این امکان در هر دو پیام رسان وجود دارد. البته نقطه ضعف اینجاست که مانند روزهای نخست تلگرام برای ارسال پیام صوتی در هر دو اپ حتما میبایست به طور مداوم گزینه ضبط وویس را نگه دارید.
با این همه خبری از قابلیتهای پیام ویدیویی و پیام محرمانه در هر دو اپلیکیشن نیست.
دیگر امکانی که انعطاف بیشتری به چتها و ارتباطات میان کاربران می دهد، امکان ارسال ایموجی و استیکر است.
در مقایسه سروش و ایتا باید گفت که هر دو اپلیکیشن از قابلیت ارسال ایموجی بهره میبرند، اما ایتا تاکنون قابلیت ارسال استیکر را در دسترس کاربرانش قرار نداده است (حداقل تا زمان نگارش این متن که اینگونه بوده است).
در پیام رسان سروش اما مجموعههای استیکر زیادی وجود دارد که کاربران میتوانند آنها را نصب کنند. یا اینکه این استیکر ها در بخش فروشگاه استیکر (Sticker Market) وجود دارند، اما تاکنون برای نصب هیچ مجموعهای نیاز به پرداخت هزینه نبوده است.
به علاوه مطابق اعلام برخی کاربرها، امکان ساخت استیکر در پیام رسان سروش نیز مهیاست.
رابط کاربری و گرافیک
رابط کاربری هر دو اپلیکیشن سروش و ایتا شبیه به تلگرام است، البته با تفاوتهایی مشهود.
ایتا به طور عجیبی یک کپی محض از تلگرام است، اما در پیام رسان سروش اوضاع به کلی متفاوت است.
هرچند آنها نوآوری خاصی در رابط کاربری نداشتهاند و از همان سبک و سیاق تلگرام الگوبرداری کردهاند، اما پرواضح است که در زمینه گرافیک اپلیکیشن بسیار تلاش کردهاند.
در مجموع تیم ایتا در نهایت غیرحرفهای بودن، همه چیز را از تلگرام کپی کرده و با عباراتی نظیر “مهندسی معکوس” از دستاورد [!] خود دفاع میکند.
در نقطه مقابل اما مشخص است که تیم سروش هرآنچه توانسته در راستای ساخت یک رابط کاربری خاص انجام داده است، تلاشی شایسته تقدیر؛ اما بدون نمودی قابل توجه.
به طور کلی شاید رابط کاربری موضوع مهمی در مقایسه سروش و ایتا نباشد، چرا که هر دو حرف زیادی برای گفتن ندارند!
بخش عمدهای از تبلیغات کانالها در بسیاری از پیامرسانها به صورت دهان به دهان و توسط خود کاربران انجام میشود.
در رابط کاربری پیام رسان سروش، برای تسهیل ترویج کانالها و در نتیجه خود اپلیکیشن بخش خاصی ترتیب داده شده است که در آن کانال به تفکیک موضوع طبقه بندی شدهاند.
سرگرمی و ورزش، فرهنگ و هنر، علمی و آموزشی، اخبار و سیاست، رسانه و دین و مذهب فهرستبندی این بخش است.
اما نقدی که به این قسمت از اپلیکیشن سروش وارد میدانم، شاید شبیه همان نقدی است که بسیاری به شیوه تبلیغات گسترده اپلیکیشن سروش در رادیو و تلویزیون وارد میدانند؛ یعنی از میان بردن فضای رقابت!
با بیشتر شدن استفاده کاربران از این بخش، به مرور کانالهایی که اعضای زیاد دارند، محبوبتر و امکان دیده شدن کانالهای کوچکتر، کمتر میشود. درست همان فضای ناسالم رقابتی که درصدد است پیامرسانهای ایرانی را با مسدود کردن و اعمال محدودیت برای نمونههای مشابه خارجی رواج دهد. در بخش تماس صوتی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
یکی دیگر از مزایای پیام رسان سروش نسبت به همتای آن، ایتا، دستهبندی کانالها بر اساس موضوع است. به علاوه سرویسهای جالب توجهای و کاربردی نظیر پرداخت قبض، خرید شارژ و اوقات شرعی در سروش ترتیب داده شده است که مسلما در جذب کاربر موثر خواهد بود. امکانی که سروش را فراتر از یک اپلیکیشن پیام رسان نشان خواهد داد.
حرف و حدیث بسیار، پیرامون امنیت پیامرسان سروش
کمتر از یک ماه پیش یک کارشناس فناوری ارتباطات در صفحه توئیتر خود از یک باگ امنیتی پیام رسان سروش سخن گفت. میلاد نوری (Miladᴺᴼᵁᴿᴵ(ツ)) با انتشار تصویر زیر در توئیتر نوشت:
به درخواست دوستان اپلیکیشن پیام رسان سروش رو بررسی کردم.
سروش در یک اقدام بسیار غیرحرفهای از شماره موبایل افراد به عنوان آیدی استفاده کرده و در پاسخ وبسرویسها، شما میتوانید شماره موبایل مدیران کانالها و اعضای گروهها رو مشاهده کنید که از نظر امنیتی فاجعه ست.
به عنوان مثال: در تصویر شماره موبایل ادمین کانال جناب آقای جهرمی (وزیر ارتباطات) رو مشاهده میکنید.
این موضوع هجمههای زیادی را برعلیه این پیام رسان در توئیتر به راه انداخت. سر انجام پس از مدتی سیدمیثم سیدصالحی ( SayedMeysam Sayedsalehi ) مدیر پیام رسان سروش، از رفع باگ سروش خبر داد. او در توئیتر خود نوشت:
مشکل ادمینها حل شد. #اعتماد در #خانواده_سروش قیمت خودش را دارد! و بهای آن فقط و فقط #صداقت است. نمایش شماره ادمین کانال، به معنای هک شدن نیست؛ اما در فرهنگ کاربران عزیز ایرانی، یک #ایراد_مهم است که بابت آن از همه #پوزش_می_طلبیم و از @miladnu هم سپاسگزاریم.
در قوانین عضویت در پیام رسان سروش مواردی در خصوص امنیت و حریم خصوصی وجود دارد که توجه به آنها ضروری به نظر میرسد. در بند ۵ آمده است:
سروش مجاز است در هر زمان که مشخص شد شناسه (ID) انتخاب شده مغایر با مشخصات سازنده یا مدیران کانال است با/بدون اطلاع قبلی شناسه کانال را تغییر یا کانال را غیرفعال نماید. مرجع تشخیص در این زمینه، سروش است.
مطابق گفته تیم سروش، این پیام رسان دادههای مربوط به کاربران را ذخیره و از آنها استفاده میکند، ولی آن را در اختیار شخص یا شرکت ثالثی قرار نمیدهد. این گزاره بسیار جای تامل دارد. مضاف بر این در بند ۵ قوانین و شرایط سروش آمده است:
کاربر آزاد است تا در چهارچوب قوانین این توافقنامه و قوانین جمهوری اسلامی ایران، اقدام به استفاده از بخشهای مختلف سروش نماید.
لازم است ذکر شود عواقب تخطی از این بند، بر عهده خود کاربر میباشد. در این خصوص سروش خود را توسعه دهنده سرویس دانسته و مسئولیت نحوه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر است.
اما کماکان بسیاری از کاربران به همین دلایل امنیتی راضی به حضور در اپلیکیشن سروش نمیشوند. البته در مقایسه پیام رسان ایتا و سروش باید گفت هردو از این مشکل رنج میبرند. این موضوع یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی تیم سروش است.
هرچند آنها مدعی هستند تا پایان سال به مرز ۱۰ میلیون کاربر نیز خواهند رسید، موضوعی که با توجه به تبلیغات گسترده آنها در صدا و سیما (مالک اصلی اپلیکیشن سروش) چندان دور از ذهن نیست.
در مقایسه سروش و ایتا ، شاید از آنجا که سروش برنامهای بسیار مشهورتر است، حساسیتها نسبت به آن بیشتر باشد.
به طور کلی میخواهیم بگویم اگر به این نتیجه رسیدهاید که سروش بستر امنی برای انتقال پیام نیست، در نظر داشته باشید که این پیام رسان برعکس ایتا زیر ذرهبینهای بیشتری است.
ایتا یک کپی به تمام معنا از تلگرام است
رابط کاربری، سورس کدها، نسخه دسکتاپ و حتی وبسایت این اپلیکیشن به اصطلاح بومی، تماما کپی برداری است.
موضوع که صدای بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی را درآورده بود. تیم ایتا در نهایت نوآوری و خلاقیت [!] رنگ نارنجی را به جای رنگ آبی تلگرام برای اپلیکیشن ایرانی [!] خود انتخاب کرده است.
چندی پیش با یک تست ساده مشخص شد که سورسکدهای اپلیکیشن ایتا کپی شده از تلگرام است. بدون اندکی تغییر! فقط کافی بود یک شماره اشتباه را برای ورود به ایتا وارد و گزینه Help را انتخاب کنید و در عین ناباوری مشاهده کنید که تیم پشتیبانی تلگرام به شما ایمیل خواهد زذ.
در مقایسه سروش و ایتا ، این کپیکاری وحشتناک یک امتیاز منفی برای ایتا محسوب میشود.
تماس صوتی سروش؛ رایگان و ضدرقابتی
چگونه از تماس رایگان سروش استفاده کنیم؟ یکی از نکاتی که در تبلیغات سروش به طور گسترده به آن اشاره میشود، تماس صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسان است.
موضوعی که با نقش پررنگ اپراتورهای تلفن همراه، به یک عنصر ضدرقابتی در میان اپلیکیشنهای پیام رسان تبدیل شده است.
البته در نگاهی دیگر میتوان گفت با این کار از اپلیکیشن بومی حمایت شده است.
مکالمه صوتی در اپلیکیشن ایتا وجود ندارد و در مقایسه سروش و ایتا، این یک امتیاز مثبت دیگر برای سروش محسوب میشود.
یک سال پیش بود که برای اولین بار تلگرام از سرویس مکالمه صوتی در بستر اینترنت خود رونمایی کرد. این سرویس یک رقیب جدی برای اپراتورهای تلفن همراه به شمار میرفت.
سروش و ایتا را چه کسی هدایت میکند؟
در خصوص سروش قضیه تقریبا روشن است. بخش عمدهای از سهام این پیام رسان به سازمان صدا و سیما تعلق دارد، اما در مورد ایتا قضیه کمی پیچیده است. در وبسایت این پیامرسان گفته شده که ایتا به شرکت “اندیشه یاوران تمدن امروز” تعلق دارد. شرکتی که نامش در هیچ کجا یافت نمیشود.
با جستجو در وبسایت Whois هدایت ایتا به “محسن غفاری” و شرکت “سامانه فناوری طوبی” نسبت داده شده است.
سامانه فناوری طوبی در زمینه راهاندازی پنل ارسال پیام کوتاه، پیام صوتی و اس ام اسهای تبلیغاتی فعالیت میکند.
در خصوص آقای محسن غفاری نیز آنچه میدانیم به حضور ایشان در ستاد راهیان نور و فعالیت در وبسایت اکنون غیرفعال شده هاتف (hatefpayam.ir) برمیگردد.
برنده مقایسه پیام رسان ایتا و سروش
درست است که تعداد اعضای گروهها در اپلیکیشن ایتا میتواند ۱۰ برابر بیشتر از سروش باشد، درست است در خصوص امنیت اپلیکیشن پیامرسان سروش حرف و حدیث بسیاری وجود دارد، اما مطابق آنچه گفته شد، در مقایسه سروش و ایتا اپلیکیشن سروش چندین پله بالاتر از ایتا و برتر از آن است.
فقدان نسخه iOS برای ایتا و برعکس پشتیبانی از بسیاری از سیستم عاملهای پرکاربرد در سروش، رابط کاربری نوآورانه تر سروش در مقایسه با کپی کاریهای ایتا از تلگرام، مکالمه صوتی رایگان، به علاوه سرویسها و دسته بندی کانالها در سروش، از جمله شواهد ما بر این مدعاست.
حتما بخوانید: مقایسه امنیت پیام رسان های ایرانی
شما هم بازخوردهای خود را از این دو برنامه به ما بگویید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به نظر شما بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟
منبع : تکراتو
چرا درباره سیستم امنیتیشون هیچی نگفتید ؟؟؟
سازندگان ایتا میگن که از سیستم امنیتی تلگرام که همون MTproto استفاده می کنند ، و سروش از ssl استفاده می کنه ؛ ولی با یک سرچ ساده میشه فهمید که حریم خصوصی توی ایتا اصلا معنی نداره و یه برنامه نویس مبتدی هم میتونه پیامها رو بخونه !!!
ممنون از نکته سنجی شما
مطلب “مقایسه امنیت پیام رسان های ایرانی” را مطالعه نمایید و ما را از نظرات خود مطلع نمایید.
بنظرم ایتا مظلوم واقع شده اون هجمه تبلیغ وامکانات دراختیارسروش بود براایتاهم بود الان حتی اوناهم ک مقاومت میکنندوهنوز تلگرامند اوناهم میامدند بابا هردوتازه کارند مگه تلگرام اول چی داشت جز یکمحیط کاربری راحت
سروش خیلی کنده خیلی
اصلا ایتا با سروش قابل مقایسه نیس://
اینم بگین که ایتا فقط چند ماهه اومدهو هنوز نسخه آزمایشی هست و سروش چند ساله اومده
سروش از وقتی نسخه ی سروش پلاس رو ارائه کرد دیگه رقیب نداره مخصوصا تماس تصویریش