داستان موفقیت برند بیژن ؛ از تهران تا بورلی هیلز !
بیژن پاکزاد در سال ۱۹۷۶ گرانترین بوتیک دنیا یعنی خانهی مد بیژن را در بورلی هیلز افتتاح کرد. برند بیژن جزو یکی از لوکسترین برندهای دنیا به شمار میرود.
برند بیژن یکی از معروفترین برندهای طراحی لباس و لوازم زینتی مردانه است. خانهی مد بیژن در سال ۱۹۷۶ توسط بیژن پاکزاد و داریوش (دار) محبوبی، شریک تجاری و دوست قدیمی او افتتاح شد.
آنها این امپراتوری را بر مبنای ارائهی محصولات لوکس و باکیفیت بنا نهادند. بعد از گذشت مدتی این برند مورد توجه بسیاری از افراد مشهور قرار گرفت و در سال ۱۹۸۷ و با ارائهی عطرهای بیژن به اوج شهرت خود رسید.
این برند در طول فعالیتهای خود توانسته است جوایز زیادی از جمله جایزهی مراسم FIFI Awards را برنده شود. این مراسم هرساله توسط بنیاد عطر برگزار میشود و از دستاوردهای خلاقانهی صنعت عطر قدردانی میکند.
همچنین جالب است بدانید که مجموعهی عطرهای بیژن از جمله پرفروشترین عطرها در بسیاری از فروشگاههای بینالمللی بوده است.
سرفصل محتوا
داستان شکلگیری برند بیژن
بیژن پاکزاد اولین فعالیت کاری خودش را با راهاندازی یک فروشگاه لباس زنانه در تهران با نام Pink Panther یا پلنگ صورتی آغاز کرد.
ایدهی طراحی لباسهای مردانه زمانی به ذهنش رسید که مشاهده کرد تعداد زیادی از مردان که از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بودند، لباسهای بسیار نامناسبی به تن داشتند.
او مدتی بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ به لسآنجلس مهاجرت کرد و اولین بوتیک خود را در سال ۱۹۷۶ در بورلی هیلز افتتاح کرد. این بوتیک فوقالعاده بزرگ و زیبا که به سبک مدیترانهای ساخته شده است توانست عنوان گرانترین فروشگاه دنیا را از آن خود کند.
این بوتیک تنها فروشگاه در خیابان رودیو درایو است که مشتریها فقط با تعیین وقت قبلی میتوانند وارد آن شوند. او دوست نداشت مانند بسیاری از برندها، میلیونها مشتری داشته باشد بلکه ترجیح میداد مشتریهای خاص و وفادار را به سمت برند خود جذب کند.
در طراحی دکور این فروشگاه از فرشهای ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوستر ۷۵ هزار دلاری استفاده شده است. رنگ زرد آفتابی دیوارهای بوتیک نیز بهنوعی امضای بیژن بهحساب میآید.
او در سال ۱۹۸۴ دومین بوتیک خود را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کرد و به گفتهی خودش ۱۰ میلیون دلار برای طراحی آن هزینه کرد.
بیژن پاکزاد علاوه بر طراحی لباس، عطر و زیورآلات در طراحی صنایع دیگری نیز فعالیت داشت. از جملهی آنها میتوان به طراحی اسلحهی کلت کمری با طلای ۲۴ عیار و روکش چرمی اشاره کرد.
او همچنین یک نوار از جنس الماس با ارزش ۲۰ میلیون دلار را برای آرایش موی یک بازیگر معروف برای حضور در کمپین معرفی عطر طراحی کرد.
شرکت ماشین سازی رولز رویس نیز در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که برای طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه خود با قیمت ۱ میلیون دلار با بیژن پاکزاد همکاری کرده است.
از جمله معروفترین مشتریهای برند بیژن میتوان به ۵ رئیس جمهور آمریکا یعنی جرج بوش پدر و پسر، باراک اوباما، رونالد ریگان و بیل کلینتون اشاره کرد.
البته به گفتهی بیژن او برای ۳۶ نفر از سران دولت آمریکا لباس طراحی کرده بود؛ اما قول داد که نام آنها را هرگز فاش نکند. دیگر رهبران معروف دنیا مانند ولادیمیر پوتین و تونی بلر نیز از جملهی مشتریهای سرشناس او بودند.
بیژن پاکزاد همچنین در طی فعالیتهای کاری خود برای طراحان مطرحی مانند تام فورد، جورجو آرمانی و هنرپیشههایی مانند تام کروز، آرنولد شوارتزنگر و آنتونی هاپکینز لباس طراحی کرده است.
بیشتر بخوانید: داستان برند اپل و حقایقی در مورد آن
عطرهای بیژن ؛ bijan fragrances
داستان تولید عطرهای بیژن از سال ۱۹۸۱ و با تولید اولین عطر مردانهی او آغاز شد. او برای اینکه به بوی مورد نظر خود برسد، ۹۸ مادهی اولیهی استثنائی را با هم ترکیب کرد.
او همچنین به دنبال یک کارخانهی معروف کریستال سازی بود تا بتواند برای عطرهای او شیشههای بینظیر درست کند. بیژن در سال ۱۹۸۶ خط تولید عطرهای مردانه و زنانهی خود را افتتاح کرد.
عطرهای او جوایز زیادی از جمله جایزهی بینالمللی بهترین بستهبندی و موفقترین عطر را برنده شدهاند. او همچنین برای راهاندازی یکی از خطهای تولید عطر خود با مایکل جردن همکاری کرد.
این عطر در سال ۱۹۹۹ نامزد دریافت جایزهی بنیاد عطر شد. در حال حاضر ۱۴ رایحهی بیهمتا از عطرهای مردانه و زنانهی او در بازار به فروش میرسد.
بیژن پاکزاد به مشتریهای خود اهمیت زیادی میداد. او در یکی از مصاحبههایش با روزنامه واشنگتن پست گفته بود: «من مانند دکتر برای مشتریهایم هستم. من در مورد سن، وزن، زندگی خصوصی و علاقهمندیهای آنها اطلاعات زیادی دارم.»
جالب است بدانید زمانی که مشتریهای او نمیتوانستند به بوتیک مراجعه کنند، او به همراه چند نفر از خیاطان خود به ملاقات آنها میرفت و همین موضوع باعث وفاداری مشتریها به او شده بود.
او در یکی دیگر از مصاحبههایش با روزنامه لسآنجلس تایمز در سال ۲۰۰۳ گفته بود: «قدردانی دیگران از من باعث تغذیهی روحم میشود. احساس خیلی خوبی است زمانی که یک نفر با شما تماس میگیرد و میگوید پادشاه مراکش به تعدادی لباس ورزشی از جنس کشمیر که توسط شما طراحی شده است احتیاج دارد و لطفا ۱۵ دست از این لباسها را با رنگبندی دلخواه خودتان برای او بفرستید.»
بیشتر بخوانید: واکنش نابغههای دنیا در برابر شکست و انتقاد سازنده
کلکسیون ماشین های بیژن
یکی دیگر از دلایل شهرت بیژن پاکزاد علاقهی فوقالعاده زیاد او به ماشین بود. او رولز رویس زردرنگ خود را همیشه مقابل بوتیک پارک می کرد و در پارکینگ خانهاش در بورلی هیلز نیز ماشینهای لوکس زیادی داشت.
کلکسیون اتومبیل های بیژن در نوع خود بی نظیرند. یک Bentley Azure زرد رنگ با طراحی داخلی تماما سیاه، یک Ferrari 430 Spider زرد رنگ، یک Mercedes Benz SLR McLaren سیاه رنگ با نقوش عجیب، یک Rolls Royce زرد رنگ و یک Bugatti Veyron که همگی آنها در مقابل بوتیک بیژن در بورلی هیلز پارک شده اند.
قرار است به زودی استون مارتین DBS نسخه یادبود بیژن پاکزاد را رونمایی نماید.
خانوادهی استون مارتین DBS سوپرلجرا در حال گسترش است و شرکت سازنده قصد دارد در نمایشگاه خودرو هفتهی آیندهی مانتری، نسخهی مخصوص «بیژن» را معرفی کند.
این خودرو به یادبود خانه مد و طراحی بیژن پاکزاد در بورلیهیلز آمریکا و با همکاری واحد Q استون مارتین تولید میشود.
هریک از نمونههای خودرو جدید استون مارتین با رنگ زرد مخصوص و الگوی متفاوت روی رنگ کاپوت معرفی و در بدنهی آنها از ویژگیهای منحصربهفرد دیگری همچون بال عقب با طرح برند بیژن نیز استفاده میشود.
در داخل کابین استون مارتین نسخهی بیژن DBS، از چرم طبیعی تمساح و نشان برند بیژن استفاده میشود. خریداران میتوانند بهصورت سفارشی حرف اول نام و نامخانوادگی خود را نیز در پوشش صندلیها حک کنند.
تاکنون قیمت دقیق استون مارتین DBS بیژن مشخص نشده است؛ اما خریداران میتوانند مدل جدید استون مارتین را از خانهی طراحی بیژن یا نمایندگیهای استون مارتین سفارش بدهند.
خودرو جدید استون مارتین عضو جدید خانهی طراحی بیژن میشود که تاکنون، خودروهایی همچون بوگاتی ویرون و رولزرویس فانتوم را به خود دیده است.
زندگی شخصی بیژن پاکزاد
بیژن در ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در خانواده ای فوق العاده ثروتمند که به قول خودش فرهنگ پول سازی و پول آفرینی در آن نهادینه شده بود در تهران متولد شد.
خانواده بیژن جهت تحصیل او را به مدرسه ثروتمندان سوئیسی، یعنی “Le Rosey ” فرستادند و او در آنجا با شاهزاده های بزرگ مانند “پرنس ریتر” همکلاسی شد. درحقیقت تعداد زیادی از مشتریان سالهای بعد بیژن در همان مدرسه سوئیسی شناسایی و شکار شدند.
بیژن همانجا دریافت که سلیقه ی آدم های پولدار چگونه است و به چه شکلی می توان نظر آنها را برای خرید و سفارش اجناس به سوی خود جلب کرد.
بیژن در سن ۱۸ سالگی تصمیم گرفت به ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی بپردازد.
او پس از پایان این دوره مهندسی، به تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز در شهر سنت گال پرداخت و بعد از آن یک گالری در اطراف شهر میلان راه اندازی کرد. تحصیل در رشته بازاریابی آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.
بیژن طراحی را در آلمان آموخت و در بازگشت به ایران اولین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به نام “پلنگ صورتی” در تهران تأسیس کرد، او سپس بوتیک دیگری به نام“سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” گشود که اختصاصی ترین بوتیک تهران و محل خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایران بود.
بیژن در سن ۲۹ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و ۳ سال بعد بوتیک مشهور خود را افتتاح نمود. این بوتیک در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه اى است.
مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک پوش ترین های (خوش پوش ترین ها)جهان خود قرار داد.
بیژن پاکزاد در طول زندگی خود ۲ ازدواج ناموفق تجربه کرد. او با همسر اولش یعنی سیگی پاکزاد در دههی ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که در اروپا زندگی میکرد آشنا شد.
آنها زمانی که دخترشان دانیلا پاکزاد ۱۷ سال داشت از هم جدا شدند. دختر او زندگی کردن با پدرش را انتخاب کرد و همین موضوع باعث به وجود آمدن رابطهی نزدیکی میان آنها شد.
بیژن مجددا در سال ۱۹۸۶ با تریسی هایاکاوا ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند دیگر با نامهای الکساندرا و نیکلاس شد.
بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۰ دچار سکتهی مغزی شد و بعد از منتقل شدن به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل جراحی موفقیت آمیز نبود و بیژن پاکزاد در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ از دنیا رفت.
بیشتر بخوانید: زندگی نامه جولیان آسانژ؛ افشاگر مشهور و بنیانگذار WIKILEAKS
ویژگی های شخصیتی و شغلی بیژن پاکزاد
بیژن پاکزاد انسانی بسیار باهوش و فرصت شناس بود. او برای هر کسی که سراغش میرفت عطر خاص با رایحه متفاوت تولید میکرد. عطرهای بیژن، هم به دلیل رایحه شرقی شان و هم بسته بندی های متفاوتشان از شهرتی جهانی برخوردار هستند.
بیژن عاشق غذاهای ایرانی بود. به دلیل ثروت زیاد، زندگی لوکس و متفاوتی داشت اما همیشه اصالت و سادگی را مدنظر قرار می داد.
برخلاف ثروتمندان جهان هیچوقت برای خودش بادیگارد استخدام نکرد و میگفت جایگاه من بین مردم است نمیخواهم از آنها جدا باشم.
سال ۱۳۸۹، رولز رویس از همکارى Bijan در طراحى یک خودروى کوپه به تعداد محدود به قیمت یک میلیون دلار خبر داد.
وضعیت کنونی برند بیژن
شعبهی فروشگاه بیژن در نیویورک در سال ۲۰۰۰ بسته شد و در حال حاضر خانهی مد بیژن تحت نظارت مستقیم رئیس آن یعنی دار محبوبی و تیمی متشکل از افراد خبره و خلاق به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
فرزندان او نیز در ادارهی امور مربوط به برند نقش پررنگی ایفا میکنند. اولین فرزند او، دانیلا پاکزاد، از سال ۱۹۸۴ مدیر هنری پدر خود بود. او در بسیاری از پروژههایی که توانستهاند برندهی جایزه شوند با پدرش همکاری داشت.
دانیلا استعداد فوقالعاده زیادی در طراحی گرافیک، بستهبندی و طراحی داخلی دارد و یکی از اعضای اصلی تیم فعلی برند بیژن به شمار میرود.
فرزند دیگر او یعنی نیکلاس بیژن پاکزاد نیز از سال ۲۰۰۸ تا کنون مدیر بازرگانی برند بیژن بوده است و در حال حاضر یکی از نقشهای کلیدی این برند را بر عهده دارد. او تحت آموزشهای مستقیم پدرش بود و با تمامی اصول طراحی آشنایی دارد.
همهی افراد تیم در تلاش هستند تا خدمات عالی و لوکسیبه مشتریان خود ارائه دهند و همین موضوع باعث شده تا این برند بعد از گذشت این همه سال هنوز هم بهعنوان یک برند لوکس در جهان شناخته شود.
بیشتر یخوانید: رموز موفقیت راکفلر؛ ثروتمندترین مرد تاریخ جهان
دلایل موفقیت برند بیژن
بیژن و خانواده او با درک صحیح از جایگاه اجتماعی خود و توانمندیشان، تلاش موفقی را در کسب آنچه شایسته آن بودند آغاز کردند و توانستند پله های موفقیت را یک به یک بپیمایند و باعث افتخار خود و ایران باشند. مهمترین عوامل موفقیت بیژن عبارتست از:
۱- آگاهی نسبت به توانمندی های خود
بیژن پاکزاد شناخت دقیقی از خویش داشت و جوهره وجودی خویش را درک کرده بود، او به این پی برده بود که فردی با قدرت ارتباطات بالا با انسان های معروف است و در این مسیر گام برداشت. او انسانی برون گرا و فعال حرکتی بود.
۲- سرمایه گذاری روی دانایی خویش
بیژن فقط به ذات و جوهره خویش بسنده نکرد، بلکه با تحصیل در رشته های فنی مورد نیاز کسب و کار خویش نظیر شیمی و سپس تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت در طبقه مخاطبان هدف خویش در راستای عالم بودن خویش گامهای محکمی برداشت.
او هیچ گاه از یادگیری دست برنداشت و فقط به تحصیلات آکادمیک اکتفا نکرد و یادگیری او از دانشگاه بازار، دائمی بود.
۳- نقش خانواده
بیژن اذعان می دارد که از خانواده ای مرفه (پدر و مادر) برخوردار بوده است، اما می گوید بیشتر از آنکه ثروت خانواده در موفقیت من نقش داشته باشد، من از آنها خلاقیت و نوآوری را آموختم و این نشان از درک بالای والدین او از نهادینه کردن نبوغ به معنای دیدن روابط نامشهود بین پدیده ها، در وجود فرزند خویش است. بیژن می گوید من از خانواده، فرهنگ پول سازی و پول آفرینی را آموختم.
۴- داشتن اهداف بزرگ
بیژن اهداف بزرگی در سر داشت و به اهداف کوچک و متوسط راضی نبود، او از شکست نمی ترسید. به رغم اینکه از جوایز متعددی در عرصه بین المللی بهره مند شده بود، ولی تا آخرین لحظه دست از آفرینش و پیشرفت برنداشت.
۵- توجه به تحقیقات بازاریابی
بیژن میگوید وقتی میخواستم عطر مردانهای بیافرینم که متفاوت باشد، سالهای زیادی وقت صرف کردم و با مخاطبان هدف بسیاری مصاحبه کردم و نهایتا موفق شدم عطری بسازم که جایزه اسکار نیویورک را دریافت کند.
در واقع، بیژن حدسیات سازمان نیافته خود را به جای تحقیقات سازمان یافته از بازار قرار نمی داد و با تحقیقات بازاریابی ریسک تصمیم گیری خود را به نحو چشمگیری پایین آورده بود. از این رو توانست با تکیه بر تحقیقات بازاریابی محصولاتی متمایز بیافریند.
۶- توجه به کیفیت
اهمیت به کیفیت آنقدر در تفکرات بیژن به عنوان اصل پایه و اساسی در نیازهای مشتریان مهم شده است که یکی از تبلیغات او چنین است. «یکی بود یکی نبود، در سرزمین دور، جوانی زندگی می کرد که به کیفیت عشق می ورزید.»
او پارچه های لباس های مشتریانش را با دقت و وسواس زیادی انتخاب می کرد و اول خودش آنها را امتحان می کرد و وقتی از همه ابعاد کیفیت آنها مطمئن می شد، آنگاه برای مشتریانش اقدام می کرد.
۷- توجه به مدیریت ارتباط با مشتریان
مشتری برای او از اهمیت خاصی برخوردار بود. بیژن تک تک مشتریانش را به نام می شناخت و هدف او شناختن مشتری و توقعات او بود.
او به تفاوت بین مشتریان خویش احترام می گذاشت و محصولات متناسب با میل و خواست و موقعیت آنها طراحی می کرد و اگر مشتری می خواست که بیژن به منزل یا محل کار او برود بیژن قبول می کرد.
۸- عشق به کار
انسان های موفق کار نمی کنند که درآمد داشته باشند تا زندگی کنند، بلکه کار می کنند که زندگی با لذت داشته باشند. بیژن می گوید من به کار کردن هفت روز هفته نیاز ندارم. اما این کار را انجام می دهم چون به کارم عشق می ورزم.
۹- تعیین بازار هدف
بازار هدف اصلی بیژن همان طبقات مرفه بودند که وبلن نظریه مصرف نمایشی را برای آنان مطرح می کند هرچند بیژن پاکزاد برای طبقات متوسط نیز محصولاتی طراحی کرده بود، اما تمرکز او بر طبقات مرفه بود او آنها را به خوبی هدف گرفته بود و در راستای رضایت مشتریانش اقدام می کرد.
بیشتر بخوانید: مروری بر زندگی پیر امیدوار، موسس EBAY و نابغه بازرگانی دیجیتال
قوانین زندگی برتر از دیدگاه بیژن پاکزاد
۱- ریشه تمام مشکلات و کاستیها را در خود جستجو کنید.
۲- خلاقیت و ابتکار پایه تمام ترقیهای سریع است.
۳- داشتن اهداف متعالی و برنامه رسیدن به آن
۴- برای پول ارزش قایل شوید و قدر آن را بدانید.
۵- هیچگاه پولهای خویش را راکد نگه ندارید.
۶- ریسک پذیری ٬ تحمل ابهام ٬ عدم ترس از انتقاد و شکست
۷- استراتژی خریدار گرایی و مشتری محوری رمز پابرجایی
۸- پول ٬ هدف نیست
۹- از کمک به دیگران دریغ نورزید
۱۰- داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک
منبع: zoomit.ir – parvaresheafkar.com – curransaz.ir
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.